FANDOM

Artemis Fowl on Eoin Colferin kirjoittama kirjasarja, joka yhdistää fantasiaa, sci-fiä ja trilleriä.

Kirjoissa Artemis Fowl II, nuori (ensimmäisessä kirjassa 12-vuotias) rikollisnero, löytää keijut, maan alle ihmisiä paenneet satuolennot. Ensimmäinen kirja oli menestys, joka loi Eoin Colferille suuren suosion. Aikoinaan kirjaa esiteltiin jopa Harry Potterin haastajaksi.

Kirjat

Artemis Fowl -kirjasarjaa on suomennettu kahdeksan osaa ja yksi varsinaisesti tarinaan kuulumaton lisäosa:

Muut kirjat

  • Artemis Fowl: Salaiset kansiot (engl. The Artemis Fowl files), 2004
  • Artemis Fowl (sarjakuva) (engl. Artemis Fowl: The Graphic Novel), 2007
  • Artemis Fowl: tehtävä pohjoisessa (sarjakuva) (engl. Artemis Fowl: Arctic Incident), 2009
  • Artemis Fowl: The Graphic Novel: The Eternity Code, 2013

Sarjan maailma

Keijut ovat satuolentoja, jotka ovat ihmisten vuoksi paenneet maan alle, Turvaan. 'Keijut'-nimitys kattaa alleen monia olentoja: menninkäiset, maahiset, ilmahiset, peikot, kääpiöt, kentaurit, tontut ja demonit.

Avainsanoja

  • HAL - Hautautuneiden Alueiden Lainvalvonta
  • HALTiJa - HAL:n Tiedustelujaos
  • HALNoJa - HAL:n Noutojaos
  • HALLiJa - HAL:n Liikennejaos (Tunnetaan myös pyöräjepareina)
  • Kirja - keijujen "Raamattu"

Päähenkilöt

  • Artemis Fowl II - lapsinero, jolla on rikollisia taipumuksia ja ensimmäinen ihminen, joka onnistui anastamaan keijujen kulta-aarteen. Myöhemmin hänestä tuli Väen suuri ystävä.
  • Butler - Artemiksen suurikokoinen henkivartija. Hyvä henkivartija ei ikinä paljasta etunimeään suojatilleen, mutta Butler teki sen luullessaan kuolevansa kirjassa Ikuisuuskoodi. On pelastanut Artemiksen monesta tukalasta tilanteesta.
  • Juliet Butler - Butlerin pikkusisko. Aikoi henkivartijaksi, mutta omaa opettajansa mukaan liian rauhattoman luonteen. Rakastaa vapaapainia.
  • komisario Holly Short - HALTiJan ensimmäinen naiskomisario, ja myöhemmin Artemiksen ystävä.
  • komentaja Julius Root - HALTiJan komentaja, saanut lisänimen "Punajuuri". Polttaa erittäin pahalta haisevaa sienisikaria.
  • Foaly - HALin teknologia-avustaja, joka vastaa koko Turvan suojauksesta. Näsäviisas ja vainoharhainen kentauri.
  • Mulch Diggums - kleptomaanikääpiö, varas ja Artemiksen ja Hollyn "ystävä".

Sivuhenkilöitä

  • Opal Koboi - Narsistinen, pakko-oireinen megalomaanikko. Sen lisäksi Opal on patologinen valehtelija ja kärsii lievästä skitsofreniasta. Artemiksen arkkivihollinen.
  • Jon Spiro - yhdysvaltalainen liikemies ja rikollinen, esiintyy kirjassa Ikuisuuskoodi.
  • Briar Cudgeon - HALTiJan vt. komentaja ja alikomisario. Rootin vanha ystävä poliisikouluajoilta. Cudgeon alennettiin alikomisarioksi sen jälkeen, kun hän oli saanut aikaiseksi katastrofin yrittäessään syrjäyttää Rootin TiJan päällikön pallilta.
  • Artemis Fowl I - Artemiksen isä, joka oli kaksi vuotta kateissa Venäjällä mafian vankina. Pääsee vapaaksi kirjassa Tehtävä pohjoisessa.
  • Angeline Fowl - Artemiksen äiti, jonka Holly paransi masennuksesta ensimmäisessä kirjassa
  • Trouble Kelp - Nykyisin komentajan kakkosmies.
  • Minerva Paradizo - Lapsinero, joka havitteli Nobel -palkintoa nappaamalla demonin.
  • Numero 1 - demonivelho, jonka Minerva nappasi.

Paikkoja

  • Turvakaupunki - Keijujen maanalainen kaupunki, joka on nimensä mukaisesti ainoa paikka, missä keijut voivat olla rauhassa ihmisiltä. Ihmisten mittakaavassa enemmän kylä kuin kaupunki, sillä asukasluku on alle kymmenentuhannen.
  • Kuilut - maankuoren halkeamia, joita pitkin keijut pääsevät maan pinnalle matkustamalla sukkuloissa (hitaampi ja mukavampi tapa) tai titaanikapseleissa magmavirtojen mukana (nopeampi ja epämukavampi tapa).
  • Keijusatamat - Kuiluista pääsee suoraan keijusatamaan, ja niistä suoraan maan pinnalle.
  • Fowl Manor - Fowlin suvun sukulinna; Artemis Fowlin ja hänen perheensä asuinpaikka.
  • Ihmisten 11 ihmeen puisto - Keijujen matkailukohde maan alla. Rakennettu mitä varmimmin siksi, että keijut muistaisivat miltä maan päällä tuntui elää. Paikassa on kaikkien maapallon 7:n ihmeen ja lisäksi 4 muun ihmeen pienoismallit. Nykyään peikkojen valtaama paikka.

Tietoja eri lajeista

  • Ilmahiset: Ainoa keijulaji, jolla on syntyessään siivet. Eivät yleensä katso lentäessä eteensä.
  • Peikot: Tyhmiä mutta hengenvaarallisia olentoja. Peikoilla on terävät torahampaat ja ne ovat syntyneet tappamaan. Ne pelkäävät vettä ja niiden silmät eivät kestä valoa.
  • Kentaurit: Älykkäimpiä mutta myös vainoharhaisimpia. Jotkut kentaureista osaavat vielä lukea kieltään. Heitä on enää muutamia kirjan maailmassa eikä heillä ole taikuutta, kuten useimmilla muilla keijuilla.
  • Tontut: Älykkäitä, mutta erittäin itsepäisiä.
  • Hiidet: Tyhmiä, silmäluomettomia, suomuisia olentoja, jotka osaavat loihtia tulta. Haastavat mielellään riitaa ja pitävät tulesta.
  • Kääpiöt: Kääpiöuroksilla on kyky kaivaa suullaan maata ja saada se menemään peräpäästä ulos. On tyypillistä, että tämän jälkeen ilmenee suolistokaasuvaivoja.
  • Menninkäiset: Päättäväisiä ja rusehtavaihoisia olentoja, järjestelmällisiä ja vahvasti oikeudentajuisia.
  • Maahiset: Hidasälyisiä, leveähkö takapuoli.
  • Demonit: Älykkäitä mutta itsepäisiä olentoja, jotka ovat eristetty Hybrasin saarelle Limboon kymmeneksi tuhanneksi vuodeksi.

Koodi

Eoin Colfer kirjoittaa jokaisen kirjan alareunoihin tekstiä salakielellä. Ensimmäisessä kirjassa kirjoitus on maahista, toisessa kirjassa kentaurien kieltä ja kolmannessa ikuisuuskoodia. Muissa kirjoissa kieli on samaa kuin ensimmäisessä.

Aiheesta muualla

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki